De Checkpoint heeft met 45mm meer dan genoeg clearance voor de meeste gravelbanden op de markt, met wat goede wil passen er ook iets bredere banden in. Nadat de Michelin Power Gravel banden 2 maanden in de kast hadden gelegen was het na enkele droge weken tijd om te kijken of breder ook echt beter is.
Ondanks mijn achtergrond in het mountainbiken ben ik niet direct een fan van bredere banden op een gravelfiets. Ik hou het graag wat smaller zodat ik net voldoende comfort en grip heb maar niet hoef in te boeten op snelheid. Natuurlijk gaat dat gepaard met iets meer kans op lekke banden en gebeurd het af en toe dat de route toch net iets te ruw blijkt voor de 38mm brede banden waar ik meestal voor kies.
Bij de aankoop van mijne nieuwe fiets koos ik toch meteen om ook een bredere set banden aan te schaffen, later op het jaar volgen er namelijk enkele uitstappen (en de daarbij horende blogs) waar dit zeker van pas zal komen. Brede banden gaat uiteraard gepaard met minder clearance tussen het frame en de banden, om die reden heb ik ze dan ook pas geïnstalleerd nadat het een aantal weken wat beter weer was zodat er zeker geen modder op de Groads lag die voor opstopping kon zorgen.
Eens op de mountainbikeroutes merk je pas echt het verschil, met 47mm zitten we niet veraf van de 2.0 inch MTB banden waarmee we nog niet zo lang geleden wedstrijden reden en dat vertaald zich in een pak meer vertrouwen in bochten en op wortels. Afdalingen waarvoor we normaal in de drops moeten kunnen nu comfortabel genomen worden met de handen op de shifters waardoor het weer makkelijker wordt om na een bocht sneller te kunnen bijschakelen. Al wordt de grens tussen gravel en mountainbike nu wel heel vaag.
De Michelin Power Gravel zijn 47mm breed en vallen ook precies 47mm breed op m'n Bontrager Aeolus Pro 3V wielset, hierdoor blijft er met 4mm nog voldoende ruimte tussen het frame en de band. Vooraan is er meer ruimte en zou er zeker voor een nog bredere band gekozen kunnen worden.
Het profiel van de Power Gravel band is niet heel grof en op onverharde wegen heb je dan ook niet het gevoel dat je met een zwaar bollende band aan het rijden bent, maar zodra we stukken over asfalt rijden en vooral wanneer het bergop gaat mis ik al snel m'n 38mm bandjes en begin ik te begrijpen waar het woord 'Power' in de naam voor staat. Gelukkig plannen we de routes naargelang het materiaal en visa versa, we zoeken snel de ruwere Groads en wat single track paden op om de banden echt te kunnen testen.
Conclusie
We doen het niet graag maar als het moet dan moet het. Na wat testen moeten we Kevin toch gelijk geven, brede banden op een gravelfiets, het heeft wel wat. Zolang je niet geïnteresseerd bent in het verbeteren van je beste tijd naast de Demer of routes rijd waarin je best wat asfalt voorgeschoteld krijgt, GO BIG! De verminderde kans op lekrijden, verhoogt comfort en extra grip.
Reactie plaatsen
Reacties